Rosnące wymagania środowiskowe i presja na zwiększenie efektywności operacyjnej zmieniają sposób, w jaki lotniska projektują i zarządzają systemami HVAC. Od inteligentnych układów automatyki i optymalizacji zużycia energii po nowoczesne koncepcje wentylacji parkingów – infrastruktura techniczna portów lotniczych musi dziś sprostać zarówno regulacjom, jak i rosnącym oczekiwaniom pasażerów.
– Coraz więcej na świecie mówi się o konieczności modernizacji lotnisk, gdzie systemy HVAC mają być bardziej energooszczędne nie tylko poprzez zastosowanie specjalnego oświetlenia, ale i cyfrowych rozwiązania poprawiających efektywność operacyjną – przekonuje Marcin Kosieniak, specjalista MEP oraz współwłaściciel biura projektowego PM Projekt.
Inteligentne systemy zarządzania energią
Lotniska na całym świecie wdrażają zaawansowane rozwiązania automatyzacji. Systemy automatyki budynkowej odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu zużyciem energii w różnych operacjach lotniskowych. – Poprzez integrację systemów kontroli lotniska mogą monitorować wentylację, klimatyzację, ogrzewania, oświetlenie i inne krytyczne systemy w czasie rzeczywistym – mówi Kosieniak.
Parkingi lotniskowe: innowacje w wentylacji
– Co ciekawe, to często parkingi lotniskowe stanowią szczególne wyzwanie dla systemów HVAC. Nowa koncepcja wentylacji dla garaży obniża wymaganą wysokość parkingu, co przekłada się na większą liczbę miejsc parkingowych, ale wymaga przemyślanych i dobrze zaplanowanych systemów rozmieszczania wentylatorów nawiewnych i wywiewnych. Ich odpowiednie ulokowanie w strefie parkingowej pozwala kontrolować dystrybucję powietrza – wyjaśnia Kosieniak.
– I tak przykładowo na parkingu na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach zastosowaliśmy…
Układy wentylatorowe o wysokiej sprawności energetycznej pracujących w powiazaniu z systemami bieżącej kontroli stężenia zanieczyszczeń w strefie.
Najlepsze praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju
Coraz częściej widać także dążenie lotnisk do szerokiego stosowania rozwiązań energooszczędnych.
Lotnisko Indianapolis International posiada jedną z największych na świecie farm słonecznych zlokalizowanych na lotnisku, generującą rocznie 20 MW energii – wystarczająco, aby zasilić tysiące domów.
Lotnisko w Sydney jest na dobrej drodze do osiągnięcia certyfikacji neutralności węglowej. Najważniejsze inicjatywy obejmują umowę zakupu energii (PPA) na 100 proc. odnawialną energię elektryczną, wdrożenie programu efektywności energetycznej i opracowanie strategii zakupu offsetów węglowych.
Z kolei szwedzkie lotnisko Swedavia wdrożyła rozwiązanie mierzące liczbę osób w strefie lotniska, w zależności od czego dostosowuje system klimatyzacji. Zmniejszyło to zużycie wentylatorów klimatyzacji o 30 proc., a powietrze jest bardziej odpowiednie dla pasażerów.
– Przykłady takich rozwiązań pokazują, że to regulacje wymuszają najlepsze praktyki na rynku zmniejszające wpływ branży na środowisko, a systemy ogrzewania, klimatyzacji i chłodzenia muszą dopasować się zarówno do potrzeb wymuszonych przez prawo, konkretną przestrzeń i potrzeby pasażerów – dopowiada Kosieniak.
– Warto zauważyć, że transformacja sektora HVAC na lotniskach to nie tylko kwestia technologii, ale przede wszystkim zmiany mentalności – od reaktywnego utrzymania do proaktywnego zarządzania, od izolowanych systemów do zintegrowanych ekosystemów energetycznych – podsumowuje.